Het laatste nieuws van Sinne Technyk
over projecten en producten

Panasonic introduceert volledig zwart zonnepaneel met hoge efficiëntie

02-02-2018

Panasonic Solar levert binnenkort het volledig zwarte zonepaneel van 325 Wp. Het ontwerp van deze volledig zwarte zonnepanelen is er op gericht om esthetiek te combineren met optimale efficiëntie. Niet alleen de cellen en de achterkant, maar ook het frame is volledig zwart uitgevoerd wat leidt tot een mooi esthetisch uiterlijk met het hoogste efficiëntieniveau in de markt voor volledige zwarte zonnepanelen.

Het uitstekende rendement wordt mede bepaald dankzij de lage temperatuur coëfficiënt. Ook bij hoge buitentemperaturen heeft de Panasonic zonnecel een hogere opbrengst dan een conventionele kristallijn silicium zonnecel.

BTW teruggaveregeling  zonnepanelen blijft voorlopig onveranderd

24-11-2017

Er is op het internet een gerucht geweest dat het einde van de btw-teruggaaf voor zonnepanelen in zicht is door een mogelijke aanpassing van de kleine ondernemersregeling.

Uit overleg met het Ministerie van Financiën blijkt dat er thans geen plannen of signalen zijn om de kleine ondernemersregeling aan te passen. De regeling is niet zomaar veranderd, het vraagt een wettelijke verandering. Dit heeft een lange doorlooptijd en er zijn momenteel geen plannen in Den Haag om een wetsverandering te starten.

De komende jaren kunnen we blijven rekenen op de teruggave van de btw via de kleine ondernemersregeling.

Technologie van Panasonic excelleert tijdens World Solar Challenge

16-10-2017

’s-Hertogenbosch, 16 oktober 2017- Het door Panasonic Corporation ondersteunde Tokai University Solar Car Team is als vierde geëindigd in de Bridgestone World Solar Challenge. Deze wedstrijd voor voertuigen die door zonne-energie worden aangedreven, is dit jaar voor de veertiende keer georganiseerd. Hij geldt als een technologische showcase voor panelen en energieopslag.
Aan de 2017-editie van de Solar Challenge namen 41 teams uit bijna 30 landen en regio’s deel, met onder andere drie teams uit Nederland en een door Panasonic Corporation gesponsord team uit Japan. In de wedstrijd legden de deelnemers in vier dagen tijd een afstand van 3.000 kilometer af tussen Darwin en Adelaide, in Australië.

Succes
Net als zes eerdere edities kende de Solar Challenge ook dit jaar Nederlands succes. Het NUON Solar Team uit Delft kwam als winnaar over de streep, met een gemiddelde snelheid van ruim 80 kilometer per uur. Op de tweede plaats eindigde een Amerikaanse team, als derde een team uit België, en een fraaie vierde plaats was weggelegd voor het Japanse Tokai University Solar Car Team. Dit team wordt sinds 2011 ondersteund door Panasonic, dat er geavanceerde componenten aan levert zoals hoogwaardige HIT-zonnepanelen en lithium-ion batterijen met een grote capaciteit.

Technische wijzigingen
De wagen van het Tokai University-team is dit jaar flink gewijzigd ten opzichte van het voertuig in de vorige race. Zo is het maximaal toegestane oppervlakte aan zonnepanelen dit jaar verkleind van 6 naar 4 vierkante meter. De technische uitdaging daarvan is uiteraard om met een kleiner oppervlakte toch zo veel mogelijk vermogen op te wekken. De nieuwe regel heeft er voor gezorgd dat de auto een innovatief monohull-ontwerp (bestaande uit een enkele romp) kreeg, met een lagere windweerstand en een nieuwe, strakke vormgeving. De verkleining van het zonmodulegebied was mogelijk door een technische innovatie van Panasonic, genaamd ‘backcontact’. Doordat alle elektroden aan de achterzijde van de zonnecellen werden bevestigd, bereikten ze een output van 962 watt met een energie-genererend rendement van ruim 24 procent. Dit is bijna 1 procent meer dan bij de deelname aan de vorige race.

HIT-module
De HIT-module die Panasonic sinds 2011 aan het Tokai-team levert, gebruikt unieke heterojunction zonnecellen die een kristallijn siliciumsubstraat combineren met amorfe silicium dunne film. De cellen geven bij hoge temperaturen een kleiner verlies aan uitgangsvermogen dan standaard kristallijne siliciummodules. Hierdoor heeft de module de hoogst haalbare omzettingsefficiëntie voor massa-geproduceerde zonnecellen. De HIT-panelen bleken bovendien zeer geschikt voor gebruik in de Solar Challenge, waar de modules flink worden verwarmd door het sterke Australische zonlicht.

Batterij
De in de auto van het Tokai-team gebruikte lithium-ion batterijen van Panasonic zijn samengesteld uit uniek nikkel-type kathodemateriaal, voor de hoogst haalbare dichtheid in een cilindrische ‘18650’-maat (diameter: 18 mm, hoogte: 65 mm). Hierdoor kan meer van de gegenereerde energie worden opgeslagen, zodat de auto langere afstanden kan afleggen op bewolkte dagen met minder zonlicht. De combinatie van HIT-zonnemodules en deze speciale lithium-ion batterijen maakte het mogelijk voor het Tokai University Solar Car Team om onder zeer zware omstandigheden een prima prestatie neer te zetten.

Over Panasonic
De Panasonic Corporation is een wereldleider in de ontwikkeling van diverse elektronicatechnologieën en -oplossingen voor klanten in de consumentenelektronica, huisvesting, autosector en business-to-business. Het bedrijf bestaat in 2018 honderd jaar en heeft zich ontwikkeld tot een wereldspeler. Het heeft nu 495 werkmaatschappijen en 91 gelieerde bedrijven over de hele wereld, met een geconsolideerde netto-omzet van 61,711 miljard euro in het fiscale jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Alle afdelingen streven het creëren van nieuwe waarde via innovatie na. Zo realiseert het bedrijf door middel van zijn technologieën een beter leven en een betere wereld voor zijn klanten.

NVDE: ‘Kamp biedt helder keuzemenu voor stimulering zonnepanelen’

16-07-2017

Minister Kamp zet de richtingaanwijzers voor het volgende kabinet in de goede richting voor zonnepanelen bij huishoudens, maar hij geeft de markt nog geen definitieve zekerheid. Dit stelt de NVDE.
De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) is samen met andere marktpartijen enthousiast over één van de varianten die minister Kamp doet in zijn brief aan de Tweede Kamer over de toekomst van de salderingsregeling: de terugleversubsidie.
NVDE-directeur Olof van der Gaag stelt: ‘Het voorstel van Kamp toont de goede richting voor de lange termijn. Ook het tot 2023 handhaven van de salderingsregeling vinden wij verstandig. Maar om investeerders voldoende zekerheid te bieden zal ook het beleid voor daarná duidelijk moeten worden. Voor consumenten is het belangrijk dat ze binnen 7 jaar hun panelen kunnen blijven terugverdienen. Dan zal zonnestroom snel verder blijven groeien.’
De Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) presenteerde afgelopen februari samen met Holland Solar, Energie Nederland en Netbeheer Nederland al een voorstel voor een toekomstbestendig salderingsmodel. De vereniging stelde voor dat mensen vanaf 2020 een vergoeding krijgen voor de energie die ze aan het net leveren. Die vergoeding is zo hoog dat de terugverdientijd 7 jaar blijft. Over de stroom die men direct zelf gebruikt, betaalt men geen belasting.
De NVDE heeft dan ook een sterke voorkeur voor de terugleversubsidie die genoemd wordt in de brief van Kamp. Met deze variant is volgens de organisatie een fluwelen overgang naar de nieuwe regeling mogelijk en kan de markt zich stabiel en snel doorontwikkelen. De terugleversubsidie stimuleert volgens de NVDE kwaliteit, onderhoud en het optimaal gebruik van daken. Een groot nadeel van de andere door Kamp genoemde variant, de investeringssubsidie, is in de ogen van de organisatie dat deze voor een ingewikkelde overgang zorgt en een ‘start-stop-systeem’ kan introduceren: mensen wachten op de subsidie – maken er vervolgens massaal gebruik van – en als de pot leeg is, valt de markt weer stil.

SolarEdge lanceert eerste zonnepanelenomvormer met geïntegreerde lader voor elektrische auto

14-07-2017

SolarEdge meldt als eerste ter wereld een zonnepanelenomvormer te lanceren met de mogelijkheid om zonnestroom direct in elektrische auto’s te laden. Het bedrijf onthult het product op de Intersolar in Noord-Amerika.
SolarEdge’s omvormer is, als deze eenmaal geïntegreerd is met een lader voor elektrische auto’s (EV’s), in staat om EV’s tot 6 keer zo te laden dan bij het mode 1 laden. Dit doordat het apparaat over een zogenaamde ‘solar boost’-modus beschikt. Deze modus combineert zowel de zonnestroom die opgewekt wordt door de aanwezige zonnepanelen als stroom van het elektriciteitsnet.
Volgens SolarEdge bezorgt de omvormer de gebruikers een kostenbesparing doordat er minder hardware nodig is om de elektrische auto te laden. De omvormer komt naar verwachting in het laatste kwartaal van 2017 op de markt.