Het laatste nieuws van Sinne Technyk
over projecten en producten

Animo voor subsidieregeling zonnepanelen bij sportclubs lijkt af te nemen: nog 1,4 miljoen euro subsidie beschikbaar.

06-07-2018
Het budget van de Subsidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) is voor 2018 nog altijd niet uitgeput: er is nog 1,4 miljoen euro subsidie beschikbaar.

In 2018 kwamen er tot op heden 670 aanvragen voor onder meer zonnepanelen en led-verlichting binnen die goed zijn voor een subsidieclaim van 6,6 miljoen euro. In totaal is er voor dit kalenderjaar 8 miljoen euro subsidie beschikbaar. In de afgelopen 2 maanden is er voor slechts 700.000 euro subsidie aangevraagd.

De redactie van Solar Magazine meldde eind januari al dat de subsidiepot van de regeling nagenoeg uitgeput was, maar enkele weken later werd er onverwachts 2 miljoen euro extra budget beschikbaar gesteld.

Dat de pot nog altijd niet uitgeput is, zal mogelijkerwijs samenhangen met het feit dat sportverenigingen in de veronderstelling zijn dat de pot leeg is.
(bron Solarmagazine)

‘Wiebes maakt juiste keuze voor eigenaren van zonnepanelen’

16-06-2018

Holland Solar is blij met het besluit van minister Wiebes om te kiezen voor de invoering van een terugleversubsidie als opvolger van de salderingsregeling voor zonnepanelen. ‘Met deze keuze biedt de minister de consument en andere eindgebruikers de gewenste investeringszekerheid. In de komende periode zullen wij ons hard maken dat de minister ook voldoende budget reserveert voor de invoering van de terugleversubsidie’, aldus Peter Desmet, bestuurslid bij branchevereniging Holland Solar.

Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat heeft deze week de Tweede Kamer geïnformeerd dat de terugleversubsidie in 2020 ingevoerd moet worden. Daarbij heeft de minister toegezegd te streven naar een stabiele terugverdientijd voor zonnepanelen van circa 7 jaar. ‘Met de brief van de minister is er definitief een einde gekomen aan de sluimerende onzekerheid over het stopzetten van de salderingsregeling’, stelt Desmet die binnen Holland Solar voorzitter is van de commissie PV Klein (red. deze commissie is binnen de branchevereniging houder van het salderingsdossier). ‘Alle seinen staan nu op groen voor consumenten en andere eindgebruikers die gebruik maken van de salderingsregeling om te investeren in zonnepanelen. In 2020 is er een fluwelen overgang naar de nieuwe regeling mogelijk waardoor de markt zich in de komende jaren stabiel en snel kan doorontwikkelen.’

De voorganger van minister Wiebes, minister Henk Kamp, maakte in de zomer van 2017 na een evaluatie melding dat de salderingsregeling vervangen zou gaan worden door een teruglever- of investeringssubsidie. In het regeerakkoord dat afgelopen oktober bij het aantreden van het nieuwe kabinet gepresenteerd werd, formuleerde de regering daarbij de wens om te kiezen voor de terugleversubsidie. Holland Solar heeft zich sindsdien samen met haar partners via een intensieve lobby hardgemaakt voor deze keuze voor een terugleversubsidie.

Volgens Desmet is het besluit van minister Wiebes dan ook een resultaat waar Holland Solar trots op is. ‘Sinds het moment dat Wiebes voorganger Kamp aankondigde dat de salderingsregeling vervangen zou worden door een nieuwe regeling, hebben wij samen met diverse partners – waaronder de NVDE – een pleidooi gehouden voor de invoering van een terugleversubsidie. Dat de minister nu definitief deze oplossing kiest, en daarmee ook het alternatief van een eenmalige investeringssubsidie van tafel is, stemt tot tevredenheid. Tegelijkertijd kunnen we nog niet op onze lauweren rusten. We gaan met vertrouwen en op constructieve wijze met de minister en zijn ambtenaren in gesprek om te zorgen dat er voldoende budget voor de terugleversubsidie beschikbaar komt. We willen voor de markt te allen tijde een stop-and-go-effect voorkomen doordat het budget vroegtijdig uitgeput raakt. We hebben er alle vertrouwen in dat het kabinet en de Tweede Kamer ditzelfde doel nastreven.’

bron Holland Solar

Panasonic introduceert volledig zwart zonnepaneel met hoge efficiëntie

02-02-2018

Panasonic Solar levert binnenkort het volledig zwarte zonepaneel van 325 Wp. Het ontwerp van deze volledig zwarte zonnepanelen is er op gericht om esthetiek te combineren met optimale efficiëntie. Niet alleen de cellen en de achterkant, maar ook het frame is volledig zwart uitgevoerd wat leidt tot een mooi esthetisch uiterlijk met het hoogste efficiëntieniveau in de markt voor volledige zwarte zonnepanelen.

Het uitstekende rendement wordt mede bepaald dankzij de lage temperatuur coëfficiënt. Ook bij hoge buitentemperaturen heeft de Panasonic zonnecel een hogere opbrengst dan een conventionele kristallijn silicium zonnecel.

BTW teruggaveregeling  zonnepanelen blijft voorlopig onveranderd

24-11-2017

Er is op het internet een gerucht geweest dat het einde van de btw-teruggaaf voor zonnepanelen in zicht is door een mogelijke aanpassing van de kleine ondernemersregeling.

Uit overleg met het Ministerie van Financiën blijkt dat er thans geen plannen of signalen zijn om de kleine ondernemersregeling aan te passen. De regeling is niet zomaar veranderd, het vraagt een wettelijke verandering. Dit heeft een lange doorlooptijd en er zijn momenteel geen plannen in Den Haag om een wetsverandering te starten.

De komende jaren kunnen we blijven rekenen op de teruggave van de btw via de kleine ondernemersregeling.

Technologie van Panasonic excelleert tijdens World Solar Challenge

16-10-2017

’s-Hertogenbosch, 16 oktober 2017- Het door Panasonic Corporation ondersteunde Tokai University Solar Car Team is als vierde geëindigd in de Bridgestone World Solar Challenge. Deze wedstrijd voor voertuigen die door zonne-energie worden aangedreven, is dit jaar voor de veertiende keer georganiseerd. Hij geldt als een technologische showcase voor panelen en energieopslag.
Aan de 2017-editie van de Solar Challenge namen 41 teams uit bijna 30 landen en regio’s deel, met onder andere drie teams uit Nederland en een door Panasonic Corporation gesponsord team uit Japan. In de wedstrijd legden de deelnemers in vier dagen tijd een afstand van 3.000 kilometer af tussen Darwin en Adelaide, in Australië.

Succes
Net als zes eerdere edities kende de Solar Challenge ook dit jaar Nederlands succes. Het NUON Solar Team uit Delft kwam als winnaar over de streep, met een gemiddelde snelheid van ruim 80 kilometer per uur. Op de tweede plaats eindigde een Amerikaanse team, als derde een team uit België, en een fraaie vierde plaats was weggelegd voor het Japanse Tokai University Solar Car Team. Dit team wordt sinds 2011 ondersteund door Panasonic, dat er geavanceerde componenten aan levert zoals hoogwaardige HIT-zonnepanelen en lithium-ion batterijen met een grote capaciteit.

Technische wijzigingen
De wagen van het Tokai University-team is dit jaar flink gewijzigd ten opzichte van het voertuig in de vorige race. Zo is het maximaal toegestane oppervlakte aan zonnepanelen dit jaar verkleind van 6 naar 4 vierkante meter. De technische uitdaging daarvan is uiteraard om met een kleiner oppervlakte toch zo veel mogelijk vermogen op te wekken. De nieuwe regel heeft er voor gezorgd dat de auto een innovatief monohull-ontwerp (bestaande uit een enkele romp) kreeg, met een lagere windweerstand en een nieuwe, strakke vormgeving. De verkleining van het zonmodulegebied was mogelijk door een technische innovatie van Panasonic, genaamd ‘backcontact’. Doordat alle elektroden aan de achterzijde van de zonnecellen werden bevestigd, bereikten ze een output van 962 watt met een energie-genererend rendement van ruim 24 procent. Dit is bijna 1 procent meer dan bij de deelname aan de vorige race.

HIT-module
De HIT-module die Panasonic sinds 2011 aan het Tokai-team levert, gebruikt unieke heterojunction zonnecellen die een kristallijn siliciumsubstraat combineren met amorfe silicium dunne film. De cellen geven bij hoge temperaturen een kleiner verlies aan uitgangsvermogen dan standaard kristallijne siliciummodules. Hierdoor heeft de module de hoogst haalbare omzettingsefficiëntie voor massa-geproduceerde zonnecellen. De HIT-panelen bleken bovendien zeer geschikt voor gebruik in de Solar Challenge, waar de modules flink worden verwarmd door het sterke Australische zonlicht.

Batterij
De in de auto van het Tokai-team gebruikte lithium-ion batterijen van Panasonic zijn samengesteld uit uniek nikkel-type kathodemateriaal, voor de hoogst haalbare dichtheid in een cilindrische ‘18650’-maat (diameter: 18 mm, hoogte: 65 mm). Hierdoor kan meer van de gegenereerde energie worden opgeslagen, zodat de auto langere afstanden kan afleggen op bewolkte dagen met minder zonlicht. De combinatie van HIT-zonnemodules en deze speciale lithium-ion batterijen maakte het mogelijk voor het Tokai University Solar Car Team om onder zeer zware omstandigheden een prima prestatie neer te zetten.

Over Panasonic
De Panasonic Corporation is een wereldleider in de ontwikkeling van diverse elektronicatechnologieën en -oplossingen voor klanten in de consumentenelektronica, huisvesting, autosector en business-to-business. Het bedrijf bestaat in 2018 honderd jaar en heeft zich ontwikkeld tot een wereldspeler. Het heeft nu 495 werkmaatschappijen en 91 gelieerde bedrijven over de hele wereld, met een geconsolideerde netto-omzet van 61,711 miljard euro in het fiscale jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Alle afdelingen streven het creëren van nieuwe waarde via innovatie na. Zo realiseert het bedrijf door middel van zijn technologieën een beter leven en een betere wereld voor zijn klanten.